Sunday, 12 May 2013

Apa itu collagen ????

Apa itu collagen ?

Sekarang mesti ramai yang dengar mengenai collagen kan..Untuk pengetahuan semua, bila dah  meningkat dewasa, banyak protein yang ada dalam kulit mula hilang. Bila  hilang, kulit akan mula menjadi kedut dan bewarna kusam.Collagen ni adalah sejenis protein yang ada pada kulit. Boleh dikatakan 80% dari kulit-kulit kita mengandungi kolagen. But apa akan jadi kalau kulit kekurangan kolagen tertentu? Kalo dah berkurang tu la yang  akan jadi tua.

Conclusionnye:-
  • membentuk 70% daripada lapisan dermis kulit
  • merupakan bahan utama dalam kulit, tulang dan rawan
  • kulit, tulang dan rawan merupakan tisu penghubung kat dalam badan kita
  • membantu pertumbuhan semula kulit baru
  • mengekalkan kelembutan kulit
  • mengekalkan ketegangan dan keanjalan kulit
  • berfungsi sebagai kusyen di dalam sendi rawan
  • membantu mengurangkan bebanan pada sistem struktur badan
(Klik gambar untuk tumbesaran)

Sebab itu lah ramai yang pakai collagen akan kata "collagen ini kalo pakai nmpak muda la :)". Sebenarnya, kolagen ni umpama refill. Kolagen adalah protein yang terdapat dalam kulit. So, bila anda ambil supplement yang berunsurkan kolagen, ianya membuatkan kulit anda nampak cerah dan tak kedut sebab dia dah ganti protein yang dah hilang / kurang. Bila dah cerah dan tak kedut, korang akan nampak makin muda la..Banyak dah produk kat luar sne yang berunsurkan collagen..Produk sye guna yng berunsurkan collagen ialah BBplus collagen..Nak tahu lebih lanjut bleyh klik sini

7 comments:

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

kat japan selalu makan collagen sebab makan rumpai laut ngeeee

athirah Safarudin said...

heheh...sbb muka akk berseri2kan..untungnye :)

Shamsiah Abdul Rahman said...

Assalamualaikum Dik,
Menarik ni..

athirah Safarudin said...

Waalaikumussalam,
Mmang mnarik kak :)

ummuaidan said...

OOOO...baru akak tau fungsi kalogen nie..asik dengar2 org dok sebuk..mana nak carik nie..heheh

athirah Safarudin said...

em sye pun bru taw kak..nk share jgak la...cri dngan sye bleyh jugak kak :)

Paidi Porang said...

ada yang alami lagi ni www.talasjepang.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...